This is the world we live in.

  2010-03-25 | 12:58:09
Här sitter jag hemma, sjuk. Skulle egentligen ha varit på UF-mässa idag i Falun, men såklart blir man sjuk istället. Kul! Man känner sig lite rastlös, haha.

Men, för att roa mig så har jag precis kollat på gårdagens Uppdrag granskning på SVT play. Läste om det på aftonbladet igår kväll men då var jag så matt så att jag orkade inte kolla på det då. Nu har jag gjort det och jag kan inte säga annat än att jag är illamående. Helt sjukt hur man kan bete sig ibland. Det gör mig så ledsen!
Här kan ni själva kolla på avsnittet och bilda er en egen uppfattning:
http://svtplay.se/v/1939668/uppdrag_granskning/del_9_av_22
Reportaget handlar om en tjej, Linnea som bodde i Bjästa, Örnsköldsvik. Hon blev förra året våldtagen på en toalett på sin skola, av en äldre kille, som de kallar "Oskar" (Namnet är fingerat). Hon blev tvingad till oralsex. Efteråt mår hon dåligt och anförtror sig till två av hennes kompisar, vartefter massor av rykten sprids. Ingen tror på henne och historien blir bara värre och värre. Det pratas om helt sjuka saker som folk säger att "hon har sagt att hon blivit utsatt för", som att han dunkade hennes huvud i handfatet och att hon skulle ha spruckit och behövts sys. Det värsta med historien är att ingen vet säkert om hon har sagt det på riktigt, de har inte hört berättelserna från Linnea själv utan från "bekantas bekanta", och "en kompis hörde det från någon". Hon själv står fast vid samma historia som hon berättat hela tiden, att han satte sig gränsle över henne och höll fast hennes armar varpå han tvingade henne till oralsex. Inget annat. Denna historia är även den som "Oskar" berättar när han erkänner brottet.
Även fast "Oskar" blir dömd och att han erkänner att han våldtagit Linnea, så är det ingen som tar hennes parti. Fortfarande så ställer sig alla, vuxna och ungdomar på hans sida. Säger att han är en trevlig kille, snygg, artig och populär. Han "behöver inte göra något sådant".
Grupper på facebook har startats, det fanns en grupp som nu är borttagen som det bedrevs häxjakt på den stackars flickan. Grova kommentarer om hur hon ska straffas eftersom hon är en hora och att hon är lösaktig, vill tjäna pengar osv, florerade i gruppen.
På skolavslutningen kom inte Linnea. Hon orkade inte. Däremot dök "Oskar" upp, med ett stort fång blommor som han delade ut till sina klasskamrater och sina lärare. Prästen tycker att det är en fin manifestation. När reportrarna berättar att "Oskar" senare på kvällen våldtar ytterligare en flicka så reagerar prästen med att säga "Stackars kille... Det måste vara jobbigt för honom." Efter en paus säger han "Ja, för tjejen också." (Kan inte skriva ordagrant vad han sa, men det var ungefär så. Ni kan kolla själva!) Prästen har inte alls reflekterat över hur Linnea skulle ha mått om hon hade varit där när "Oskar" kom. Det var som att han inte alls brydde sig om henne, enligt min uppfattning.
Jag vill inte att det ska skrivas elaka kommentarer om "Oskar" nu, för det är bara att vända på kakan och göra precis samma sak fast mot honom. Det jag vill, är att man ska reagera på hur sjukt vårt samhälle är. Hur man kan stöta bort ett brottsoffer så grovt som det gjort i denna lilla by, en liten flicka på 14 år som blir grovt kränkt, av sina bästa kompisar, av alla vuxna, av skolan som "är neutrala" och av alla okända personer på internet som skriver så mycket skit om henne. "Oskar" är dömd för sina brott, det finns stark bevisning mot honom + att han har erkänt, men ändå så struntar man i den lilla flickan och väljer att hylla gärningsmannen. Jag förstår inte hur man kan göra något sådant. Att vända sin bästa kompis ryggen till när hon verkligen behöver famnen och vänskapen som mest. Att de vuxna väljer att smutskasta henne. Detta är Sveriges hederskultur. Vi pratar om hur sjukt det är i hederskultursländerna, där kvinnor inte är värda ett skit och blir stenade till döds och det är allt möjligt som görs mot de stackars kvinnorna. Är vi mycket bättre själva? Detta visar ju motsatsen, enligt min mening. I vissa andra länder stenar man kvinnor till döds när de har blivit våldtagna, och vi är inte mycket bättre själva. Här fryser ett helt samhälle ut en flicka för att pojken är för stilig och snäll för att vara en våldtäktsman. Här ger vi inte flickan något stöd alls utan sprider rykten och bedriver häxjakt. Skriver på Facebook och allt vad det är att hon ska straffas, att hon ska mördas eller bli våldtagen, hårt, för att få känna hur det känns. Även efter att han erkänt!
Jag vet att jag tjatar om det, men han har faktiskt erkänt, och det bara efter två eller tre förhör. Han berättade exakt samma historia som flickan. Den andra våldtäkten nekade han, men då fans det DNA-bevisning som var så stark att han dömdes ändå. Jag kan nästan förstå att han nekade till det andra brottet, jag menar, samhället hade tydligt visat att "Du har erkänt, du är dömd, men du han ju ändå inte gjort det. Du kan ju inte vara en våldtäktsman!" Samhället ger signaler om att det är okej. Om man ger blommor till sina skolkamrater och lärare på en avslutning så är man så trevlig, då har man nog inte gjort det! Det är ju så dyrt med blommor. Så stod det i ett kommentarsfält på Youtube, där man lagt upp en film på när han ger blommor.
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva mer, jag är så sjukt upprörd hur det får gå till i dagens samhälle. Mina sista ord blir att vi ska inte ha så lätt för att döma. Vi dömer ut länder där man stenar kvinnor till döds efter en våldtäkt, men vi är inte bättre själva. Vi använder inte stenar för att stena, vi använder rykten, glåpord och mobbning. Både ungdomar och vuxna. Det är dags att någon reagerar. Sätter ner foten och säger att "det är är inte okej", såhär får det inte gå till! Vuxna ska vara ett föredöme för ungdomar, som är samhällets framtid, men det här är inte ett okej beteende. Det här är bara sjukt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0